لوگو چیست؟
لوگو یک نشانهی گرافیکی است که میتواند به صورت علامت، سمبل، نوشتار و یا ترکیبی از اینها طراحی شود.
این نشانه گرافیکی به وسیله شرکتهای تجاری، تولیدی و صنعتی و همچنین کسب وکارهای کوچک استفاده میشود تا از این طریق نوع خدمات اهداف و محصولشان را سریعتر به مخاطب معرفی کنند. به واسطه خلاقیت، منحصر به فرد بودن و بصری بودن در اذهان حک شده و ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطب داشته باشند.
لوگو میتواند ترکیبی از حروف، نشانهها و نماد باشد که چهره و مشخصه یک برند است.
طراحی یک لوگوی زیبا و کارآمد اهمیت بسزایی در محبوبیت یک برند در نظر مخاطبان دارد.
بخشی از کسب و کار، محصول یا هویت بصری شما میباشد.
لوگو به عنوان آرم، برند، علامت تجاری و هویت سازمان شما شناخته میشود.
در بسیاری از موارد تصویر یک لوگو اولین چیزی است که با شنیدن یک نام به ذهنتان میرسد به عنوان مثال: کوکا کولا، نایک، اپل و غیره
انواع لوگو
طراحی لوگو را میتوان براساس استفاده از عناصری مانند نوشتار، شکل و غیره به سه گروه کلی تقسیم نمود:
استفاده از تصویر(آیکون، سمبل، پیکتوگرام) مثل شرکت اپل
استفاده از نوشتار: لوگوتایپ، وردمارک: استفاده از نام شرکت و ارائه آن خارج از فونتهای مرسوم مثل: لوگوی دیسنی و یا توییتر / مونوگرام،طراحی با یک حرف یا حروف اختصاری برند / تایپ بیس: طراحی با نام شرکت یا برند که شکلی گرافیکی را بسازد
ترکیب نوشتار و تصویر(لوگوی ترکیبی): مثل پیتزاهات
ویژگیهای طراحی یک لوگو خوب و موفق :
طراحی خوب و موفق باید دارای ویژگیهایی زیر باشد؛
اعتبار و سنخیت: یک طراحی خوب و موفق باید بتواند ارتباطی دو طرفه و صادقانه بین صاحب لوگو (نام تجاری و برند) و تجارتی که به آن اشاره دارد، برقرار نماید.
باید با موضوع، مفهوم و خصوصیات برند همخوانی داشته و معنای خود را به سرعت به مخاطب انتقال دهد.
ماندگار و پایدار: یک طراحی خوب و موفق باید بتواند در طول زمان همراه با کسب و کار شما تکامل پیدا کند و ماندگاری خود را با تحمل طرحها و مدهای مختلف در طول زمان از دست ندهد.
انعطاف پذیر: یک طراحی خوب و موفق باید بتواند به دو صورت سیاه و سفید (تکرنگ) و تمام رنگی چاپ و در سایزهای مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. بدون تغییر در ظاهر و معنی و مفهوم آن.
یک طراحی خوب و موفق را باید بتوان به صورت آنلاین در وبسایتها و هنگام کارهای چاپی بدون هیچ مشکلی استفاده نمود.
باید قادر به احراز حقوق مالکیت خود از نظر قانونی باشد یعنی منحصر به فرد و قابل ثبت باشد.
و به طور خلاصه میتوان گفت طراحی یک لوگو باید ساده و گویا، منحصر به فرد و در ارتباط با موضوع کسب و کار باشد باید جذابیت بصری داشته و با مخاطب ارتباط برقرار کند.
با یکسان بودن شیوه طراحی در تمام قسمتها ضمن نوآوری هماهنگی تکنیکی ایجاد نماید.
سؤالاتی که باید در ارتباط با طراحی لوگو به آنها پاسخ دهید؟
خدمات یا کالای ارائه شده توسط شرکتتان را چگونه توصیف میکنید؟
اهداف بلند مدت شرکت شما چیست؟
رقبای اصلی شما چه کسانی (چه شرکتهایی) هستند؟
عامل تمایز شما از رقبایتان چیست؟
گروه هدف و مصرف کنندگان شما چه کسانی هستند؟
تصویر ذهنی از لوگویتان دارید؟ توصیف کنید.
آیا برند شما رنگ خاصی دارد؟
چه نوع لوگویی را ترجیح میدهید (آیکون، لوگوتایپ، مونوگرام و غیره)؟
از لوگوی شما قرار است بیشتر کجا استفاده شود (چاپ، رسانهی تصویری، وب و غیره)؟
چه میزان بودجه میخواهید جهت طراحی لوگو اختصاص دهید؟
آیا نیاز به طراحیهای دیگری با لوگوی جدیدتان دارید؟ با چه موضوعی؟