انتخاب بهترین لوگو و استراتژی برندسازی
برند شما شاید ارزشمندترین دارایی شرکت شما میباشد. اگر اینطور است، پس ساخت یک برند قوی ، مهمترین وظیفه شماست (به همین دلیل است که ما راهنمای انتخاب برند یا انتخاب اسم شرکت را فراهم آوردهایم ). متقاعد نشدهاید؟ به این موضوع فکر کنید که یک برند مناسب برای شرکت تولیدی یا خدمات حرفهای چیست.
تعریف برند شما
برند حرفهای ، اعتبار شرکت شما است و با قابل مشاهده بودن آن در بازار درک میشود. برند باید به پیرامون خود هاله اعتماد و اعتبار داشته باشد. به یاد داشته باشید که برند با شهرت متفاوت است. قدرت برند شما را میتوان به عنوان شهرت و قابل مشاهده بودن آن سنجید.
قدرت برند = شهرت * قابل مشاهده بودن
یک بعد دیگر نیز در خصوص برند شما وجود دارد. این بعد همان “ارتباط برند” است و میگوید که برند شما تا چه اندازه به مشتریان مخاطب مرتبط است.
تعریف توسعه برند
توسعه برند فرایند ایجاد و تقویت برند است. هنگامیکه ما به عنوان تیم مشاور به شرکتها کمک میکنیم تا توسعه برندشان انجام دهند، این فرایند را به سه فاز یا مرحله تقسیمبندی مینماییم که تماما بر اساس 10 اصل توسعه برند هستند.
سه گام توسعه برند
مرحله اول انتخاب استراتژی برند درست و همسو با اهداف کسبوکارتان میباشد.
مرحله دوم ایجاد همه ابزارهایی است که برای اطلاعرسانی در مورد برند نیاز دارید، از قبیل لوگو، عنوان برند، و وبسایت.
نهایتا، مرحله تقویت برند جدیدا توسعه داده شده یا به روز رسانی شده .
اگر ، برندسازی و بازاریابی برای شما همانند بسیاری از کارآفرینان یک چالش است. یک طرح بازاریابی Marketing Plan اغلب در لحظه آخر جمعآوری میشود. اگر اساسا این کار انجام شود.
با تمام زحمات حداقل یک استراتژی برندسازی موثر در دستان شماست. در اینجا سه گام برای بازاریابی در جهت فروش رفتن محصولاتتان که روی قفسههای فروشگاهها جا خوش کردهاند ، ارائه مینماییم.
سه گام اساسی در مسیر بازاریابی
1. یک طرح بازاریابی و برندسازی بنویسید
استراتژی بازاریابی درست به اندازه کسبوکار و جایگاه شما در بازار بستگی دارد. برای نوشتن استراتژی ، باید با ارزیابی شرکت خویش شروع نمایید. نقاط قوت، نقاط ضعف، و نیز نحوه تمایزتان در بازار را تعیین کنید. آیا خدماتی قابل اطمینان تر، کارآمدتر یا جذابتر نسبت به رقبا ارائه مینمایید؟
طرح بازاریابی نیاز به تحقیقات بازاریابی صحیح و زمانبندی شده دارد. نتیجه تحقیقات نشان داده است که داشتن اطلاعات دقیق از شرایط بازار و خود شرکت میتواند روی سوددهی و رشد شرکتها اثر مستقیم دارد :
سازمانی که اصلا تحقیقات بازاریابی انجام نمیدهد : رشد 2.8% و سودهی 11% خواهند داشت.
سازمانی که در برخی مواقع و به صورت غیر مرتبط تحقیقات بازاریابی انجام میدهد : رشد 20% و سودهی 14% خواهند داشت.
سازمانی که در به صورت مرتبط تحقیقات بازاریابی را انجام میدهد : رشد 33.3% و سوددهی 20% خواهد داشت.
اثر تحقیقات بازاریابی سوددهی رشد سازمان
2.انتخاب برند و طراحی لوگو
از استراتژی خود برای طراحی لوگو و انتخاب برند برای کسبوکارتان استفاده کنید. یادتان باشد که لوگو همان برند نیست. لوگو تصویری است که کسبوکار شما را به شیوهای فراموش نشدنی و جذاب نشان میدهد. لوگو بهترین ابزار برای ساده و به روز نگه داشتن این کار است. برند شما خیلی گستردهتر است. برند شما به مشتریان میگوید که چه چیزی عرضه میکنید و چطور متفاوت هستید.
برند شما همه چیز، از پیامهای بازاریابی شما تا ظاهر وبسایتتان، نام تجاری و نمادهای تجاریتان، پستهای رسانههای اجتماعیتان، و طراحی فروشگاههای آجر و سیمانی که ممکن است داشته باشید را در برمیگیرد. یک برند میتواند با یک کلاس یا طبقه از محصولات مرتبط باشد. بهعنوانمثال، فکر کردن در مورد نوشابه ممکن است کوکاکولا را به ذهن بیاورد. یا میتواند با ویژگیهایی خاص مرتبط باشد. بهعنوانمثال، خمیردندان Crest جلوگیری از پوسیدگی دندان را تداعی میکند.
دیگر استراتژیهای رایج برندسازی عبارتاند از :
تثبیت برند به عنوان رهبر صنعت
جا انداختن یک کلمه در ذهن مشتریان. بهعنوانمثال: کلینکس بهجای دستمال کاغذی.
تمرکز بر ویژگیها یا خصوصیتهایی خاص
تاکید بر چیزی منفی برای رساندن پیامتان: بهعنوانمثال: ” Smucker’s” تبدیل یک نام بد به نامی خوب.
3.انتقال پیام
زمانی که لوگو و برند خود را ایجاد کردید، باید فکری خلاقانه داشته باشد که چطور میتوانید پیامتان را به مشتریان بالقوهتان برسانید.
اطمینان حاصل نمایید که برندسازی در تمام نقاط تماس با مشتریان بالقوه انجام شود. با تبلیغ کردن برندتان در صنعت، از طریق روابط عمومی، بازاریابی آنلاین، رویدادهای رسانهای و تبلیغات خاص، شناخت بالایی از برندتان ایجاد نمایید. همچنین، منابع کافی به تلاشهای بازاریابیتان اختصاص دهید. بسیاری از کسبوکارها از انجام این کار عاجز هستند، پس تعجبی ندارد اگر برندسازی آنان هیچوقت موفق نمیشود . پیام شما باید در همه کانالهای بازاریابیتان ساده و همسان باشد (آنلاین و فیزیکی).
همچنین پیامتان را به طور منظم ارسال کنید. تماسهای زیادی را حفظ کنید تا بهطور دائم به مشتریان کنونی و آتی ویژگیها و خصوصیات منحصربهفردتان را “یادآور” شوید. نهایتا، تغییرات در نیازهای مشتریان را دنبال کنید و برندی سازی و استراتژیهای بازاریابی کلیتان را حسب نیاز اصلاح کنید.